tisdag 9 oktober 2012

Nyfrälst arbetsmiljönörd

Känner mig lite nyfrälst idag. Alla som kan hur vår arbetsmiljölagstiftningser ut vet att man vid förändringar av verksamheten ska göra konsekvensbedömning.Gör omorganisationen, flytten, personalneddragningen eller vad det nu kan varatill att nya arbetsmiljörisker uppstår?

Själv har jag arbetat i halva mitt yrkesverksamma liv på säkert världens medomorganisationsbenägna och personalneddragande organisation: Telia. Där såg jagaldrig skymten av en konskevensbedömning. Och trots att jag var chef medpersonalansvar fick jag aldrig lära mig att jag borde göra dem. Inte ens när vi skulle fusionera med norrmän, göra rekordsnabb börsintroduktion eller när hela redaktionen skulle läggas ned.

Men nu har jag gjort debut. Vi organisationsutvecklas i raskt tempo påjobbet just nu och självklart ska vi leva som lär. Ärligt talat tänkte jag nogmest att det skulle göras av plikt. Men nu är jag nyfrälst. Om man gör dettillsammans med personalen är det ett utmärkt sätt att först identifierariskerna och sedan ta itu med lösningar.

Nu när vi är överens om hur de allvarliga riskerna ser ut för vantrivsel,stress och olust kan vi mycket enklare bli överens om hur vi ska göra för attundvika det. Lägga tid på att lära känna varandra, lära tid på att lära sigvarandras kompetenser, utveckla nya kompetenser och bygga upp stöd var varandrai organisationen så att inte chefen måste stå för allt stöd. Hur svårt kan detvara?

Jo, en del jobb kräver det nog. Men det känns kul.

Ps. Och nu blir det reklampaus: Prevents verktyg och vägledning iriskbedömningsprocessen: Konsekvensguiden. Den visar samtidigt hur detta kan genomföras isamverkan med skyddsombud och medarbetare. Det finns även blanketter att laddaned. Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar