tisdag 8 januari 2013

Fel nyårslöften - i år igen

Nu är det kö in till simhallarna och folk står och trampar för att få ta över gymmaskinen. Om några veckor kan de vanliga motionärerna pusta ut. Då får de ha sina tider och utrymmen ifred igen. Märkligt det där att nyårslöften alltid ska handla om hur mycket bättre människor vi ska bli. Smalare, starkare, rökfriare, nyktrare. Ja, sundheten själv kort sagt.

Själv ger jag inga nyhetslöften. Trots det stod jag där i simhallskön idag. Lätt att liksom passa på vid terminsstart. Alla som stod före mig köpte årskort, jag köpte en enkelbiljett. Ta en dag i taget är en bra läxa att lära från de som jobbar med att förändra beteenden, så som att bli av med något gammalt sunkigt missbruk till exempel. Jag är rökfri en dag i taget. Eller jag tränar en dag i taget.

Annars tycker jag egentligen att vi skulle sluta med att försöka göra om oss själva så mycket. Är vi inte rätt bra som vi är egentligen? Varför det dessutom alltid måste handla om sådant som vi inte vill eller giller är ju ännu svårare att förstå.

Jag tror vi ska försöka förstärka den goda istället. Ta vara på det vi är bra år, det vi njuter av och det vi värnar om i livet, det vi är rädd om. Som att ringa en kompis och gå och fika. Eller bjuda ut maken på bio en onsdagskväll. Eller ta en långpromenad med en kollega på lunchen. Kanske ni slipper ett sådant där stillasittande möte i trist sammanträdesrum om ni passar på att prata jobb under tiden.

Vid närmare eftertanke tror jag nog ändå det får bli ett nyårslöfte i år. Jag ska ta tillvara. Eller som vi säger på gotländska "pott i lumme, gott å ha".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar