söndag 27 januari 2013

Att vara eller inte vara stolt

Jag har alltid tyckt att det låter lite märkligt när människor säger att de är stolta över någon annan (vanligen sina barn eller sina medarbetare). En liten flukt i synonymlexikon här på näten ger mig rätt (tycker jag iallafall). Stolt har två betydelser, det ena är åt hållet lycklig och tillfreds och det andra åt högmodig och dryg. Inget av det kan man ju riktigt vara för någon annans räkning.

Man vad ska man säga då när man känner glädje och lycka över andra människors insatser eller beteenden? Kanske att han eller hon har gjort mig stolt funkar att säga rent språkligt? Fast då vill man ju inte bli för stolt så man lutar över åt det där dryga hållet.

Nå väl, vad mina känslor nu än ska kallas, så har jag haft dem i helgen. Jag har läst vårt kommande nummer av Arbetsliv, gått igenom resultat från vår senaste planeringskonferens och kikat på nya startsidor på våra webbar. Och känner mig både lycklig och tillfreds. Så många duktiga medarbetare och så mycket bra resultat. Det är inte utan att man faktiskt vill yvas lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar