söndag 23 december 2012

Traditionen du inte kan säga nej till

Nu är det jul igen. En högtid som vi för min del gärna kunde rationalisera bort. Jag tror inte på jesusbarnet och har inget minne av att jag trodde på tomtar och troll ens i koltåldern. Ärligt talat är maten ingen höjdare, Kalle Anka ganska utjatad och jag är allergisk mot både granar och hyacinter.

Trots detta finns det bara ett socialt acceptabelt sätt att slippa fira jul och det är att lämna landet. Nyår, födelsedagar, påsk och midsommar är inget problem. Då är det ingen som protesterar om du bestämmer dig för att avstå. Men att säga till nära och kära: nej, tack men jag firar inte jul i år, får nog betraktas som årets etikettsbrott.

Nu har jag ingenting emot själva ledigheten och inte att träffa familjen heller. Tänk bara hur mycket mer vi skulle få ut av helgen om vi bara rörd ihop lite köttfärssås, kokade lite pasta och bara hängde ihop en kväll. Utan pynt, utan hets, utan inläggande och bakande och utan den där kommersiella hetsen.

Att ge gåvor till andra gör en lyckligare, det är numera vetenskapligt bevisat. Men låt oss göra det under årets övriga 364 dagar.

God Jul eller nått på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar