onsdag 26 september 2012

Den skrattande chefen

Ett gott skratt förlänger livet. En gammal klyscha men lika sann för det. För visst kan man verkligen känna hur hela kroppen får en hälsokur man skrattar gott och att till och med ett litet leende kan pigga upp dagen.

Tyvärr tror jag många chefer tror att man som chef måste vara allvarlig. Att det ökar ens respekt och trovärdighet. Själv får jag i så fall leva utan de två egenskaperna. För jag kan inte låta blir att skratta.

Vid en julfest här på jobbet hade vi hyrt in en skrattkonsult. Då skulle vi så att säga öva på att skratta och jag höll faktiskt bokstavligen på att skratta ihjäl mig. På riktigt.

På min grupp just nu håller vi på med en liten övning för att lära känna varandra lite bättre. Varje vecka är den en medarbetare så får ställa tre frågor till alla oss andra som vi alla måste svara på. Det handlar inte om några stora avslöjanden om inre hemligheter utan mycket vardagligheter och drömmar om livet.

En så enkel fråga som vem man skulle vilja spelade mig i filmen om mig själv ger upphov till mycket goda skratt. Nu senast svarade vi på frågan om vad som får oss att skratta med magen. Inte helt lätt att svara på. Men ett svar är värt att tänka på: jag skrattar när andra skrattar. Så skratta på - det smittar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar