fredag 2 november 2012

Walk with me

Om man är chef under längre tid gäller det att hitta sätt att utvecklas som ledare. Det finns förstås massor av sätt att hitta nya inspiration. Man kan läsa ledarskapslitteratur. Själv har jag just nu Ledarskap i idéburna organisationer liggande på vänt för läsning. Man kan träffa andra chefer (och som medlem i Sveriges Tidskrifter är till exempel deras mentorprogram ett utmärkt upplägg) eller gå på inspirerande seminarier (som Gilla Jobbet förra veckan till exempel).

Men man kan också hitta inspiration i konst, litteratur, film och teater. Eller Tv-serier. Min favoritserie, alla kategorier, heter Vita Huset. Och jag har inte räknat men jag skulle gissa att den vanligaste repliken är "walk with me". Och så löser de världsproblemen eller bara sin egen lilla dispyt genom en snabb promenad genom vita husets korridorer.

Det har jag låtit mig inspireras av. Så jag går med min personal. Inte så ofta som jag skulle önska för vi har inga korridorer att vandra i (folk skulle nog bli störda om vi började flanera runt i kontorslandskapet). Så man måste ut. Men utanför knuten har vi å andra sidan en alldeles under promenad väg längs Årstaviken där man kan följa årstidernas skiftningar.

Den här veckan fick jag tre nya medarbetare. Och vi har redan vandrat där under höstlöven och avhandlat våra tankar, våra liv, våra drömmar och en del mycket mer vardagsnära konkreta önskemål och behov. Och nu sitter jag här och känner mig som en lite klokare chef då jag har fått en inblick i hur tre andra kloka människor tänker och tycker. Hm, det tål att tänkas på. Jag tror jag tar en promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar