måndag 5 november 2012

Feministiska röster som hörs

Mitt huvud ska riktas in på ledighet. Lite välförtjänt vila och semester på betydligt varmare breddgrader. Men världen fortsätter att tränga in i mitt medvetande trots viljan att stänga av. Som dag när jag läser om Noah som inte fick klippa sig där hon ville för att frisören sa sig vara herrfrisör och dessutom hade bestämt sig för att Noah var kvinna. Vad Noah själv ansåg om saken tyckte frisören var ointressant. Det tyckte Expressen också som valde att skriva om frågan men också för att kolla hen för hon.

I augusti skrev jag om sommaren som man helst vill glömma. Om alla feminismen bakslag på några korta veckor. Men ibland känns det som vi har "framslag" också. Mest för att vi har så många bra röster. Som gör sig hörda. Trots motståndet och hatet.

Tre fantastiska exempel bara från denna vecka på kloka tyckare, bloggare och ledarskribenter:

Källa: Bloggen Skulden är inte min. Feminism och systerskap.
"Den arga feministen.
Som alltid ska göra allting till en könsfråga.
Du har säkert träffat henne. Det är hon som alltid ska förstöra din favoritfilm genom att peka på unkna könsroller. Är det inte rösträtt hon tjatar om så är det rätten till sin egen kropp eller ekonomisk jämlikhet.
Den arga, kravställande, tjatiga feministen.
Till henne vill jag säga: tack, tack för allt."

Källa: Katrin Kielos, Aftonbladet
"Jag borde inte tala, jag borde inte skriva
Får kvinnor vara offentliga utan att kränkas sexuellt? är en fråga som vi tyvärr fortfarande måste ställa oss.
För de flesta kvinnor som verkar i någon form av offentlighet är kvinno­hatet en del av arbetsbeskrivningen. Det svänger mellan att man är äcklig och ful samt förtjänar att våldtas (helst av muslimer) samt att man inte ska bry sitt söta huvud med svåra saker som ekonomi och politik.
Att röra sig in på traditionellt manliga områden verkar särskilt provokativt. Kvinnliga journalister som skriver om sport och TV-spel rapporterar förfärliga ord, själv märker jag hur sexismen tilltar när jag skriver om Anders Borg.
Ska inte du stå vid spisen istället?"

Källa: Brit Stakston i Dagens Media
Dags för mig att ta ansvar i jämställdhetsfrågorna
Efter kritik mot en it-konferens för det stora antalet helmanliga paneler som fanns och responsen på detta har jag skaffat mig nya genusglasögon. Som jag inte kommer ta av mig igen.
Har just fått en crashcourse i strukturblindhet och feminism

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar